X232. Ekran zleceń konfiguracja
W zakładce Ekran zleceń konfiguracja ustawiamy parametry dotyczące ekranu Zlecenia:
§ Wysyłka konieczna do zamknięcia : (zlecenie nie zniknie z ekranu zleceń do momentu zaraportowania wysyłki). Dlatego, jeżeli nie mamy Punktu Wysyłki, to ta opcja musi być koniecznie odznaczona, bo inaczej zlecenia o zakończonych wszystkich podzleceniach nie będą znikać z ekranu zleceń, nawet przy odznaczonej opcji
„Zlecenia zakończone” na ekranie zleceń
§ Grupowanie : (jest widoczny obszar do grupowania – nad tabelą – o nazwie „Przeciągnij tu kolumny, po których chcesz grupować”)
§ Filtrowanie : (umożliwia korzystanie z funkcji filtrowania, opisane w podrozdziale Filtrowanie)
§ Zaawansowane Filtrowanie : (umożliwia korzystanie z funkcji zaawansowanego filtrowania, opisane w podrozdziale Filtrowanie)
§ Pokazuj podpowiedzi : (uruchamia wyświetlanie dymków z informacjami na temat komórek, obiektów w różnych częściach programu (dymki pojawiają się po najechaniu kursorem na komórkę))
§ Włącz mechanizm harmonogramowania : (uruchamia mechanizm harmonogramowania zleceń produkcyjnych (lub operacji), korzystanie z tej funkcjonalności wymaga uprzedniego zdefiniowania maszyn i przypisania ich do produktów (operacji …), więcej informacji na ten temat znajduje się rozdziale Zlecenia w podrozdziale Harmonogramowanie)
§ przycisk Usuń ustawienia ekranu : przywraca ustawienia „fabryczne” ekranu zleceń
§ Kolor dla wybranego rekordu – kolor podświetlenia wybranej linii (zlecenia) np. myszą lub „strzałkami”, na ekranie zleceń
§ Szerokość kolumn : ustawienia dotyczące szerokości kolumn Punktów Monitorowania – ich szerokości nie można ustawić myszką, jak przy pozostałych kolumnach
§ okno „Kod odpalany przy tworzeniu nowego zlecenia” – jest to kod w C#, który jest wykonywany po utworzeniu zlecenia – mamy do dyspozycji kilka tabel. Można ostawić jakieś dodatkowe pola itp.
Rys. 13 Zakładka Ekran zleceń konfiguracja.
Bilansowanie.
Rys. 14 Zakładka Bilansowanie.
Bilansowanie składników to:
– sprawdzanie, czy mamy wystarczającą ilość składników potrzebnych do rozpoczęcia zlecenia produkcyjnego – przeglądane są wszystkie składniki produktu
– utworzenie potrzebnych do realizacji zlecenia podzleceń na półprodukty
– dokonanie rezerwacji potrzebnych składników (surowców i półproduktów)
Jeżeli jest to surowiec to wyliczane są tylko ilości wynikające z ilości na głównym zleceniu. Cała ilość surowca trafia do rezerwacji.
Jeżeli to produkt to :
· Pobieram :
· Stan produktu na właściwym magazynie
· Ilość zarezerwowana
· Ilość zarezerwowana wewnątrz tego zlecenia na ten produkt
· Stan minimalny
· Euwp
· Nie zarezerwowana ilość w produkcji tego produktu (czyli ilośc w produkcji wynikająca np. z konieczności uzupełnienia stanu minimalnego lub zlecenia magazynowe)
· Jeżeli Ilość potrzeb tego półproduktu jest <= Ilości produkowanej w tym zleceniu – ilość zarezerwowana w tym zleceniu (czyli nadmiar produkcyjny wynikający ze stanu minimalnego lub euwp) to :
· Nie będę generował zlecenia na ten półprodukt chyba że zejdę poniżej stanu minimalnego to uruchamiam produkcje na ilość uzupełniającą ten stan
· Rezerwuję całą ilość tego produktu
· Jeżeli ilość potrzeb jest <= od stan + (ilość wolna w produkcji na innych zleceniach) +(ilość wolna w produkcji na aktualnym zleceniu) – ilość zarezerwowana
· Nie będę generował zlecenia na ten półprodukt chyba że zejdę poniżej stanu minimalnego to uruchamiam produkcje na ilość uzupełniającą ten stan
· Rezerwuję to co jest na stanie. Resztę rezerwuję wewnętrznie z przyszłej produkcji
· W przeciwnym przypadku :
· Uruchamiam produkcję na ilość potrzeb – ilość dostępna na stanie i w innych zleceniach
· Rezerwuję ilość dostępną na stanie
· Resztę dostępną rezerwuję wewnętrznie na przyszłej produkcji
Mechanizm Bilansowania może więc uwzględniać następujące czynniki:
– EUWP (ekonomicznie uzasadniona wielkość produkcji), poniżej której nie opłaca nam się uruchamiać produkcji
– Stan Minimalny zawarty w kartotece SysMag dla produktu
– wielkość aktualnie uruchomionych zleceń „na magazyn” (własnych)
– możemy włączyć lub wyłączyć kontrole stanów półproduktów – jeżeli ta opcja jest wyłączona, to w trakcie bilansowania nie jest brany pod uwagę stan półproduktów tylko do zlecenia trafia pełna potrzebna ilość. Jeżeli nie kontrolujemy stanów to jednocześnie też nie kontrolujemy stanu minimalnego
– możemy limitować ilość jednocześnie uruchamianych zleceń w trybie „ekspres”
– zdecydować, czy podczas bilansowania maja być pokazane i modyfikowalne parametry bilansowania (m.in. wybrać magazyny, które brane są pod uwagę przy określaniu stanu magazynowego półproduktów) – przykładowe okno poniżej:
Rys. 15 Okno parametrów bilansowania..
Dzięki powyższemu mechanizmowi można rozwiązać m.in. następujący problem::
– zrobiliśmy oddzielnym zleceniem (w wolnym czasie) podzespoły dla kooperanta i przekazaliśmy je do niego
– teraz zakładamy nowe zlecenie na cały wyrób, którego częścią jest powyższy detal
– ponieważ standardowo Mozart przegląda tylko odpowiednie magazyny wskazane na zakładce „Magazyny” w „Konfiguracja”, więc jeżeli nie wskażemy mu magazynu kooperanta, to niepotrzebnie utworzy podzlecenie na omawiany detal
– możliwa jest też odwrotna komplikacja: bilans wg paru magazynów m.in. kooperanta, u którego były podzespoły powodował, ze nie powstawały podzlecenia na nie w macierzystej firmie, nawet jeżeli to zlecenie miało byc wykonywane bez udziału kooperanta. Teraz mozna przed bilansowaniem włączyć/wyłączyć magazyny brane pod uwagę.
– W trakcie bilansowania półproduktów stany brane są ze wszystkich zaznaczonych magazynów , a stany braków wyliczane są na podstawie wszystkich zaznaczonych magazynów
Konsekwencje zaznaczenia w zakładce dokumenty generowania „rezerwacji ponad stan”: dla „Bilansowania”:jest to, że na surowce są wykonywane dwie rezerwacje: dotychczasowa (powinna blokować zarezerwowany stan) do wielkości stanu oraz dodatkowa ponad stan (nie może blokować stanów).
Jakkolwiek istnieje możliwość wprowadzania do struktury ilości ujemnych, to w trakcie bilansowania brane są pod uwagę tylko składniki z ilością większą od 0 – jest to uwaga „porządkowa”, bo oczywiście nie wnosi to żadnych problemów: składniki z ujemnymi ilościami, to inny sposób definiowania składników, które będą rezultatem raportowania, powstaną na nie dokumenty PW – nie wnoszą zapotrzebowania.
Konfiguracja jest taka sama dla wszystkich rozwiązań Insert (Subiekt GT, Subiekt Nexo i Navireo) oraz dla enova