Spis treści
Poniżej opisy kilku funkcji programu Mozart Produkcja dla Subiekt GT, Subiekt nexo PRO, Navireo i enova.
Dodatkowe informacje można znaleźć na naszym kanale YouTube:
https://www.youtube.com/@mozartprodukcja2252
Analiza kosztów
1. Po zainstalowaniu pluginu (wraz z wpisem do extramenu), w menu głównym Mozarta, w zakładce ”Własne”, pojawi się nam raport Analizy kosztów.
2. Jest to narzędzie, za pomocą którego możemy zestawić koszty produkcyjne, z podziałem na zlecenia i wewnętrznie na robociznę i materiały. W pierwszym kroku należy po włączeniu pluginu, skonfigurować operacje i wskazać kody magazynów, dla których generujemy dokumenty RW i PW. W celu wskazania magazynów, należy otworzyć w pierwszym kroku polecenie „konfiguracja”.
3. Pojawi się okienko, gdzie należy wskazać, jakie dane chcemy mieć w raporcie. Dodatkowo, by raport prawidłowo, wyświetlał informację o kosztach operacji, należy operacje pogrupować określając, nadając im typy (np. dla operacji związanych z lakierowaniem wskazać typ operacji jako lakiernia).
4. Następnie zapisujemy konfigurację. W celu nadania typów operacjom, należy w słownikach Mozarta, odnaleźć „typy operacji”. By dodać nowy wystarczy, wybrać polecenie „Dodaj”.
5. Następnie, ponownie w Słownikach, w operacjach należy wskazać dla wszystkich istniejących (dla tych, w których mamy określone stawki i chcemy zestawiać koszty robocizny w raporcie), typy do których operacje mają zostać dopisane.
6. Po określeniu typów operacji, możemy wrócić do zakładki Własne, Analiza kosztów i pobierając zestawienie, po określeniu dat dla raportu, pojawią się nam dane kosztowe.
Zwalnianie rezerwacji
1. W celu umożliwienia wykorzystania zarezerwowanych surowców z jednego zlecenia pod drugie zlecenie, należy po wykonaniu aktualizacji Mozarta (aktualizacje od dnia 17.05.2024). Należy zaznaczyć dodatkową opcje w Konfiguracji Mozarta, w Raportowaniu:
2. Następnie przechodząc na ekran zleceń, po wykonaniu właściwego bilansowania, w sytuacji gdy brakuje nam surowca do realizacji, ale jest on zarezerwowany w innym jeszcze otwartym zleceniu, przy próbie zaraportowania zlecenia, pojawi się okienko, z opcją uzupełniania braków rezerwacjami z innych zleceń:
Pierwsze okienko, to lista braków.
Drugie okienko to tabelka dla rezerwacji, które chcemy przenieść.
Trzecie okienko, to dostępne rezerwacje dla wybranej pozycji.
3. W celu przeniesienia rezerwacji, należy zaznaczona pozycję z lewej strony, strzałkami przenieść na środek, następnie wybrać polecenie „Generuj”.
Zlecenie zaraportuje wykonanie i wystawią się dokumenty magazynowe.
Import Eksport
Plugin Import Eksport, został rozszerzony o możliwość importowaniu lub eksportowania, listy pracowników. Po podpięciu pluginu i wybraniu polecenia z menu Własne pojawia się okienko:
Na powyższym oknie możemy zaznaczyć lub odznaczyć to co chcemy by zostało, bądź nie zostało eksportowane/importowane. Spośród możliwości, znajdziemy:
- Słowiki operacji
- Słowniki maszyn
- Pracowników
- Wydziały
- Kartoteki
- Operacje
- Składniki operacji
- Maszyny operacji
- Maszyny towarów
- Struktura.
Ponadto możemy skorzystać z poniższych opcji:
- Przyciąć nazwę przekraczającą limit
- Przepisać nazwę do opisu
- Ustawić grupę kartotek
- Nadpisać operację
- Nadpisać strukturę.
EKSPORT
Aby wykonać eksport, należy wybrać przycisk „EKSPORT” na powyższym oknie. Wcześniej jednak należy przejrzeć czy na oknie zaznaczone zostały wszystkie potrzebne rzeczy, które mają zostać eksportowane z programu. Po naciśnięciu przycisku, program automatycznie przekierowuje nas na domyślna lokalizację, gdzie wyeksportuje pliki. Można oczywiście zmienić tą ścieżkę i wskazać utworzony wcześniej folder. Eksportowane pliki zapiszą się w formacie xlsx.
IMPORT
Aby zaimportować pliki do programu należy wybrać przycisk „Importuj”. Wcześniej należy się upewnić, że zostało zaznaczone na oknie wszystko co chcemy, alby było importowane z danego pliku. Następnie program przekieruje nas do okna, gdzie wybierzemy, z którego folderu, chcemy importować dane. Po wskazaniu folderu, pojawi się poniższe okno:
Po wciśnięciu „Start” zacznie się importowanie danych. Na środkowym pasku będzie można obserwować postęp naszego importu w procentach. Gdy import się zakończy, to pojawi się komunikat o zakończonym imporcie. Jeśli dane, które chcemy importować są już w systemie, a nie wybraliśmy na oknie startowym opcji nadpisania danych, to program wyświetli komunikat i zapyta, czy chcemy to zrobić.
EKSPORTOWANY DOKUMENT – PRZYKŁADOWE KARTOTEKI
W załączniku jest eksportowany plik kartoteki z przykładowymi danymi. Poniżej informacje w tabeli oraz miejsce W Subiekcie, skąd program informację eksportował:
- KOD
- NAZWA
- TYP
- OPIS
- JEDNOSTKA
6. CENA EWIDENCYJNA
7. KOSZTY ZARZĄDU
8. MIEJSCE POWSTAWANIA KOSZTÓW
9. NORMA NA GODZINĘ