Pytania i odpowiedzi Mozart Produkcja–2025-06

1. W tej chwili mamy zaczytane do Mozarta wszystkie indeksy z Subiekta. W tym zdezaktywowane. Czy jest możliwość ustawienia widoku tak, by pokazywało tylko te aktywne?

Mozart domyślnie wyświetla na ekranie składników tylko aktywne towary, by odświeżyć widok, należy w dolnym prawym rogu ekranu użyć polecenia odśwież i musi być odznaczony checkbox „czy wyświetlać usunięte towary”.

image

2. Czy po założeniu nowego indeksu w Subiekcie (lub po aktualizacji nazwy) zostanie on automatycznie zaczytany do Mozarta, czy też trzeba ręcznie go dodawać w Mozarcie?

Tak jak wyżej, należy odświeżyć ekran składników, by zaktualizować kartoteki, także przy ponownym uruchomieniu Mozarta, odświeżają się indeksy.

3. Czy po założeniu nowego indeksu w Mozarcie (lub po aktualizacji nazwy) zostanie on automatycznie zaczytany do Subiekta, czy też trzeba ręcznie go dodawać w Subiekcie ?

Programy są zintegrowane, w związku z czym towar dodany w Subiekcie, czy Mozarcie będzie widoczny w obu programach, nie trzeba wprowadzać go ponownie.

4. Chcę zaczytać automatycznie bomy z pliku excel – czy jest taka możliwość? Jak? Jak tworzyć plik BOM? Jaka jest budowa wpisu do tego pliku?

BOM-y, czyli struktury, technologie? Mamy dodatkowy plugin, za pomocą którego można przenosić technologię do Mozarta, z Excela, ale to wymaga przystosowania arkusza pod nasz wzór, tak by mógł zostać właściwie przez Mozarta zinterpretowany.

Poniżej podsyłam link do filmiku, na którym prezentuje działanie naszego pluginu do importu.

Import i eksport baz Mozarta

5. Zakładki Własne – czy pojawi się w pełnej wersji Mozarta?

Zakładka własne pojawia się w momencie dodawania pluginów, czyli dodatkowych wtyczek, extra funkcjonalności dla Mozarta, są to dodatkowe funkcje, które są opcją rozszerzenia programu, dodatkowo płatną.

6. Czy jest miejsce na specyfikację produktu – czyli opis dla pracownika co i w jakiej kolejności ma wykonać podczas produkcji (ze zdjęciami). Gdzie? Jak dodać do Mozarta?

W strukturze produktu, mamy sporo pól dodatkowych na opisy czy uwagi, gdzie można zamieścić różne informacje dotyczące procesu produkcyjnego.

Podsyłam filmik, z przykładowymi polami, na dodatkowe informacje:

Pola dodatkowe w strukturze

W samym poprawianiu danych składnika są dodatkowe pola:

image

image

Dodatkowo można również pod strukturę dodawać załączniki, mogą to być pliki pdf, czy Excel.

7. Do procesu jest przypisanych np. 2 pracowników – a jeśli w trakcie produkcji okaże się, że musiało pomóc jeszcze 3 to czy idzie to dopisać do karty

Do zlecenia produkcyjnego przypisujemy pracownika (lub brygadę), natomiast raporty pracowników możemy wykonywać per konkretny pracownik. To co ma drukować się na karcie zlecenia, zależne jest od tego co tworzymy we wzorze (możemy drukować np. składy brygady, czy przydzielonych pracowników).

Podsyłam filmiki, z zakresu raportowania pracowników, tworzenia brygad, przypisywania pracowników do zleceń:

Zlecenia i raporty pracowników

Raport pracownika

Zbiorowe przypisywanie pracowników do podzleceń

Tworzenie zespołu pracowników

8. Ustalić ilości sztuk artykułów na próbki do archiwum, z każdej produkcji (z jednej partii produkcyjnej) – czy trzeba będzie to wpisać do Mozarta jako “straty”?

Mamy możliwość ewidencjonowania odpadu w Mozarcie, podczas raportowania.

Podsyłam filmiki z instruktażem, raportowania, ewidencjonowania odpadu w Mozarcie.

Definiowanie odpadu

Raportowanie odpadu – Rozszerzenie

9. Czy można zmienić ilość surowca w konkretnym zleceniu produkcyjnym?

Tak, można edytować istniejące zlecenie. Wybieramy zlecenie na ekranie zleceń i korzystamy z polecenia „Popraw”.

image

Następnie wybieramy polecenie Struktura i tam możemy poprawić ilości surowców, usunąć lub dodać inne.

image

Po wykonaniu takich zmian, należy pamiętać o ponownym zbilansowaniu zlecenia.

10. Co to jest ilość technologiczna?

Ilość technologiczna w Mozarcie odpowiada ilości planowanej.

11. Numer zamówienia – czy to jest numer zamówienia z Subiekta? Czy zaciągnie się automatycznie czy trzeba ręcznie?

Tak to numer zamówienia z Subiekta i zaciąga się automatycznie.

12. Numer zam oryg – to jest np. numer zamówienia na dokumencie od Klienta. Czy zaciągnie się automatycznie czy trzeba ręcznie?

Zaciąga się automatycznie.

13. Jak dodać kolumny ze stanami magazynowymi? Czy idzie/jak wybrać dowolny magazyn?

Info o stanach magazynowych wyświetlać możemy w różnych miejscach, ale nie funkcjonują one w formie kolumn na ekranach, z racji tego, że są to dane, które dynamicznie się zmieniają. Sprawdzanie stanów magazynowych z poziomu ekranu składników:

A) Zaznaczamy jedno lub wiele zleceń produkcyjnych i wybieramy polecenie Materiały:

image

Magazyny Mozart domyślnie pobiera z Subiekta. Konkretne magazyny możemy sprawdzić z poziomu zlecenia:

image

image

B) Z poziomu ekranu składników:

Wybieramy interesujący nas składnik i prawym przyciskiem myszy, na ekranie składników wybieramy polecenie „stany”:

image

Wskazujemy magazyn dla jakiego chcemy sprawdzić stan:

image

I pojawi się okienko z bilansem. Z poziomu ekranu składników można też wykonywać symulacje, by przeliczać zapotrzebowanie i zestawiać je ze stanami.

Podsyłam filmiki instruktażowe w temacie:

Symulacja na ekranie składników

Symulacja zapotrzebowania

Wybór magazynu

Ekran zleceń – analiza stanów magazynowych

14. Co oznacza sposób realizacji z przydzielonym produktem? Czym się różni od “z wybranym produktem”?

Z przydzielonym produktem pozwala na modyfikację struktury przed uruchomieniem zlecenia. Zmiana dotyczy tylko zlecenia, nie modyfikuje technologii.

15. Do czego służy klawisz Połącz – czy tutaj będzie można łączyć zlecenia na te same artykuły?

To polecenie obsługuje ręczną agregację:

W zakresie agregacji, mamy w Mozarcie mechanizm, za pomocą, którego wykonamy ręczną agregację, daje ona nam możliwość połączenia wielu małych zleceń, np. na pojedyncze sztuki, w jedno wspólne zlecenie.

By skorzystać z modułu ręcznej agregacji należy wejść na ekran Podzleceń i pobrać z konkretnego okresu, wszystkie wygenerowane zlecenia.

image

image

Zaznaczamy interesującą nas grupę zleceń (np. odfiltrowując po kolumnie z nazwą czy symbolem i zaznaczając CTRL+A). Następnie wybieramy polecenie „połącz”.

image

image

Ta kolumna daje nam później możliwość odfiltrowania zleceń agregujących.

16. Podzlecenia, klawisz Info, zakładka: Inne, Kolumna: Wartość Pierwotna – czy w pełnej wersji Mozarta pojawią się tu informacje co było przed zmianą?

Ta kolumna przechowuje informacje o liście logowanych operacji, kolejnych czynności wykonywanych zleceniu, tj.

image

17. Do czego w naszym przypadku służyłby Amadeusz?

Amadeusz, to nasz kreator wydruków. Oczywiście każdy użytkownik może z niego korzystać, w zakresie poprawiania wydruków, ale wymaga to bardziej zaawansowanej obsługi, w zakresie edycji. W Amadeuszu odwołujemy się do konkretnych wyrażeń i danych z Subiekta i Mozarta.

Scroll to Top