Zakład zajmuje się głównie konserwacją i przetwarzaniem ryb oraz produktów rybołówstwa. Pracuje w nim 15-u pracowników produkcyjnych, w tym 1 kierownik produkcji. Zatrudniony jest również 1 pracownik magazynu, który zajmuje się przyjmowaniem i wodowaniem surowców i produktów gotowych. Praca odbywa się w systemie jedno zmianowym. W sezonie (grudzień, marzec oraz kwiecień) liczba zatrudnionych pracowników produkcyjnych zwiększa się 3-krotnie i wynosi 45. Produkcja podzielona jest na wiele etapów w zależności od przetwarzanego surowca.
W skład przykładowego produktu gotowego śledzia ABC wchodzi:
· śledź solony,
· koncentrat pomidorowy,
· cebula,
· zalewa:
Przyjmowaniem zamówień i wydawaniem zleceń zajmuje się kierownik produkcji. Zlecenia wydawane są bezpośrednio na halę produkcyjną.
Właściciel postawił następujące wymagania wobec programu Mozart:
• pełna kontrola nad procesem produkcji,
• zarządzanie materiałami,
• możliwość raportowania części zlecenia,
• import zamówień z Subiekta Gt.
Pierwszy krok wdrożenia polega na utworzeniu punktów monitorowania. Przez Punk Monitorowania (PM) rozumiemy taki etap zlecenia produkcyjnego, gdzie oczekujemy wykonania raportu, wprowadzenia jakiś informacji do systemu. Może to być: miejsce, wykonywana operacja lub faza w procesie produkcyjnym [Mozart – dokumentacja[1]].
Aby stworzyć PM należy wejść w zakładkę Program/Systemowe/Punkty monitorowania
(rys. 1) i kliknąć przycisk Dodaj.
Rys. 1. Punkty monitorowania
W porozumieniu z klientem stworzono następujące punkty monitorowania:
1. Zaopatrzenie (rys. 2)
Rys. 2. PM Zaopatrzenie
PM zaopatrzenie jest oparty na operacjach magazynowych, związanych z bilansowaniem składników, nie może być przydzielony do żadnego produktu. Na tym punkcie Mozart sprawdza, czy na stanie w systemie magazynowym istnieją wszystkie surowce i półprodukty potrzebne do zrealizowania zlecenia (z uwzględnieniem ekonomicznie uzasadnionej wielkości produkcji i stanu minimalnego – o ile zostały wprowadzone). Jeżeli tak jest, wystawiana jest rezerwacja na te surowce i półprodukty; w przeciwnym razie otrzymujemy informacje na temat braków (możemy też zamówić brakujące surowce), a w przypadku półproduktów zostaną na niewydane podzlecenia produkcyjne [Mozart – dokumentacja].
Uzupełnianie pól rozpoczęto od wpisania symbolu a następnie nazwy (kolejność dowolna). W przypadku PM Zaopatrzenie, ważne jest, aby wzorzec wydruku
i zakończenie były ustawione na Brak. Dalej wybrano punkt zaopatrzenie i zaznaczono Zapisz.
2. Zalewa (rys. 3)
Rys. 3. Zalewa
Opcja TylkoRaport spowoduje powstanie raportu na temat zakończonych czynności, natomiast nie przyczyni się do powstania żadnych dokumentów magazynowych.
Definiując powyższy punkt monitorowania wpisano symbol i nazwę, wybrano wzorzec wydruku jak i zakończenie oraz zwiększono dość znacznie kolejność, aby w przyszłości móc wstawić kolejny PM między punkt zaopatrzenia a zalewa.
3. Mieszanie (rys. 4)
Rys. 4. PM Mieszanie
Definiując ten punkt postępujemy podobnie jak w przypadku poprzedniego PM, z tą różnicą, iż w zakończeniu wybieramy Generowanie_RW_z_potwierdzeniem_ilości.
Generowanie_RW_z_potwierdzeniem_ilości – generowany jest dokument RW po zakończeniu zlecenia. Dodatkowo jest generowany dokument PW umożliwiający wpisanie ilości wykonanych produktów, w szczególności mniejszej od zaplanowanej, czyli raportu częściowego [Mozart – dokumentacja].
Następnie przechodzimy do konfiguracji programu (rys. 5).
Rys. 5. Konfiguracja
W zakładce Kolory (rys. 6), można wybrać kolory komórek odpowiadające zleceniom nieprzydzielonym, przydzielonym oraz zrealizowanym na ekranie Zlecenia. Kolorystykę pozostawiamy bez zmian podobnie jak, czcionkę.
Rys. 6. Konfiguracja – Kolory
Następnie przechodzimy do zakładki Ekran zleceń konfiguracja (rys. 7), na którym odznaczamy Wysyłka konieczna do zamknięcia zlecenia oraz Zaawansowane Filtrowanie.
Rys. 7. Konfiguracja – Ekran zleceń
Definiowanie struktur na potrzeby programu Mozart, polega na wprowadzaniu informacji
o technologii i potrzebnych materiałach do systemu.
Aby stworzyć recepturę produktu należy wejść w Składniki.
Pierwszym ekranem, który się pojawi będzie Lista składników (rys. 8).
Rys. 8. Lista składników zawiera listę wszystkich pozycji kartotekowych wprowadzonych do systemu magazynowego.
W poszczególnych kolumnach mamy:
- Kod – informację o symbolu pozycji,
- Nazwa – informację o nazwie pozycji,
- Jm – jednostce miary pozycji,
- Typ – kolumna przechowuje informację o kategorii pozycji, jeżeli w kolumnie jest litera:
- M – ta pozycja jest traktowana, jako materiał i w programie produkcyjnym nie ma rozszerzonego opisu.
- P – ta pozycja jest traktowana, jako produkt/półprodukt i w Mozarcie przechowujemy dodatkowe informację dotyczące produkcji,
- Wydział – kolumna zawiera informację o miejscu wykonywania danej pozycji,
- Rodzaj – kolumna zawiera informację o rodzaju (z punktu widzenia magazynu) danej pozycji.
Aby stworzyć recepturę produktu należy zaznaczyć (klikając lewym przyciskiem myszy) określoną pozycję i nacisnąć przycisk Popraw znajdujący się w lewym dolnym rogu ekranu Składniki.
Najpierw należy zdefiniować półprodukt wchodzący w skład śledzi ABC – zalewa.
Klikamy dwukrotnie na zalewa, zmieniamy typ składnika z materiał na produkt, wybieramy punkt monitorowania –Zalewa i klikamy Zapisz. Obrazuje to poniższy rysunek:
Następnie ponownie klikamy na zalewa. Ukaże się ponownie ekran Poprawianie danych składnika, na którym naciskamy przycisk Struktura (prawy, górny róg ekranu).
Pojawia się ekran Struktura składnika (rys. 9).
Rys. 9. Struktura składnika – zalewa
Zaznaczamy interesującą nas pozycję (olej spożywczy) i klikamy w przycisk Wybierz (prawy, dolny róg ekranu).
Pojawi się ekran Dodawanie składnika (rys. 10), na którym musimy uzupełnić sekcję Zużycie składnika wpisując w pola:
- Ilość brutto – ilość wydawanej do produkcji pozycji,
- Ilość netto – zużycie do produkcji.
Jeżeli, ilość brutto różni się od ilości netto, należy wypełnić sekcję Odpad wpisując w pole Ilość różnicę pomiędzy ilością brutto a netto.
Rys. 10. Zużycie oleju do produkcji zalewy
W podobny sposób dodajemy jeszcze liść laurowy (rys. 11) oraz ziele angielskie (rys. 12).
Rys. 11 Zużycie liścia laurowego do produkcji zalewy
Rys. 12. Zużycie ziela angielskiego do produkcji zalewy
W ten sposób powstał nam półprodukt zalewa składająca się z oleju, ziela angielskiego oraz liści laurowych (rys. 13).
Rys. 13. Struktura produktu zalewa: olej spożywczy, liście laurowe, ziele angielskie
Mając zdefiniowaną strukturę półproduktu, można przejść do stworzenia receptury śledzia ABC .
Postępujemy, tak samo jak w przypadku poprzedniej struktury. Wybieramy punkt monitorowania (rys. 14) oraz półprodukt(rys. 15) i składniki wchodzące w jego skład (rys. 16, 17, 18).
Rys. 14. Śledź ABC – PM mieszanie
Rys. 15. Zużycie zalewy do produkcji śledzi ABC
Rys. 16. Zużycie cebuli do produkcji Śledzi ABC
Rys. 17. Zużycie koncentratu pomidorowego do produkcji śledzi ABC
Rys. 18. Zużycie śledzia solonego do produkcji śledzia ABC
Rys. 19. Struktura produktu śledź ABC
Kolejny krok polega na wygenerowaniu zlecenia produkcyjnego na podstawie Zamówienia od klientów ,,zaciągniętego’’ z Subiekta GT (rys. 20).
Rys. 20. Zamówienia od klientów – Subiekt GT
,,Zaciągnięte’’ zamówienie jest przechowywane w Mozarcie na ekranie Zamówienia (rys. 21)
Rys. 21. Zamówienie pobrane z Subiekta GT
Zaznaczamy klikając lewym przyciskiem myszki (lpm) zamówienie (Zamówienie od Klienta) i naciskamy przycisk Generuj zlecenia (znajdujący się w lewym dolnym rogu ekranu).
Pojawia się okno Tworzenie zleceń produkcyjnych (rys. 22) z informacją o zawartości odczytanego zamówienia i wygenerowaniu Zlecenia produkcyjnego na pozycję na Zamówieniu od Klienta.
Rys. 22. Tworzenie zleceń produkcyjnych – odczyt i zapis zamówienia ZK 1/2012
Po zakończeniu generowania zlecenia pojawił się ekran Lista zamówień (rys. 23.), ale już bez Zamówienia od Klienta, na którym pracowaliśmy.
Rys. 23. Lista zamówień – po wygenerowaniu zlecenia z pozycji
Wygenerowane zlecenie produkcyjne pojawiło się na ekranie zleceń (rys. 24).
Rys. 24. Zlecenia
Na powyższym rysunku widzimy domyślny ekran menu Zlecenia, na którym są wyświetlone tylko kolumny z nr zlecenia oraz kolumny zdefiniowanych wcześniej punktów monitorowania. Aby zmienić wygląd ekranu (dodać nowe kolumny), należy najechać kursorem myszki na nagłówek kolumn i prawym przyciskiem myszy wybrać menu kontekstowe Kolumny/Pokaż/Ukryj kolumny (rys. 25).
Rys. 25. Menu kontekstowe Pokaż/Ukryj kolumny
Zostaje wyświetlona lista dostępnych kolumn (rys. 26)
Rys. 26. Kolumny, które mogą być umieszczone na ekranie Zlecenia
Aby utworzyć na ekranie zleceń nową kolumnę ,,najeżdżamy’’ na odpowiednią pozycję, klikamy lewym przyciskiem myszy i trzymając go cały czas wciśniętego przenosimy kolumnę do nagłówka ekranu zleceń (rys. 27)
Rys. 27. Przenoszenie kolumny Ilość na ekran zleceń
Oprócz wspomnianej kolumny Ilość, przeniesiono ponadto kolumnę Odbiorca oraz ProduktGłówny (rys. 28).
Rys. 28. Ekran Zlecenia z nowymi kolumnami
Aby rozpocząć zlecenie, najpierw musimy upewnić się, iż mamy wystarczającą ilość materiałów. Klikamy prawym przyciskiem myszy na „()” znajdujących się w kolumnie zakup. Otworzyło się menu podręczne, z którego wybieramy Właściwe bilansowanie (rys. 29).
Rys. 29. Właściwe bilansowanie
Program upewnia się czy chcemy wykonać bilansowanie zlecenia. Obrazuje to poniższy rysunek.
Po aprobacie Mozart wystawia w tle dokumenty ZK (zarezerwuje surowce potrzebne do realizacji Zlecenia). Punkt Zaopatrzenie zmienił kolor i pojawiły się na nim literki W(oznacza, że wydano) oraz Z (oznaczająca zakończenie prac) (rys.30).
Rys. 30. Zakończenie prac na punkcie monitorowania zaopatrzenie
Automatycznie Mozart zlecił wykonanie zalewy, gdyż nie mieliśmy jej na magazynie.
Klikamy prawym klawiszem myszy, by przydzielić zadanie pracownikowi (rys. 31)
Rys. 31. Przydzielanie zlecenia pracownikowi
Następnie wybieramy pracownika (rys. 32) i zaznaczamy Zapisz.
Rys. 32. Realizacja zlecenia
Po dokonani wyboru pracownika program pyta się czy drukować zlecenie (rys. 33).
Rys. 33. Informacja o możliwości wydrukowania podzlecenia
Rys. 34. Wydruk karty zlecenia produkcyjnego
Następnie raportujemy produkcję (rys. 35).
Rys. 35. Raport
Następnie klikamy Zapisz na oknie Raportowanie produkcji(rys. 36).
Rys. 36. Raportowanie produkcji
Po czym program zapyta się czy na pewno zostało wykonane zlecenie:
Po zatwierdzeniu pytania na ekranie zleceń, w kolumnie Zalew nastąpiła zmiana koloru na ciemnoniebieski, oznaczający zlecenie zrealizowane. Ponadto pojawiła się literka Z również oznaczająca zakończenie zlecenia (rys. 37).
Rys. 37. Zakończenie prac na PM Zalewa
W podobny sposób raportujemy wykonanie mieszania. Najpierw przydzielamy pracownika (rys. 38, 39).
Rys. 38. Przydzielanie podzlecenia
Rys. 39. Wybór pracownika
Następnie przechodzimy do raportowania (rys. 40)
Rys. 40. Raport
Aby zaraportować ukończenie zlecenia zaznaczamy Zakończ zlecenie i klikamy Zapisz (rys. 41).
Rys. 42. Raportowanie produkcji
Program zapyta się czy na pewno zostało wykonane zlecenie:
Po zatwierdzeniu pytania na ekranie zleceń, w kolumnie Miesz nastąpiła zmiana koloru na ciemnoniebieski, oznaczający zlecenie zrealizowane.
[1] Dokumentacja znajduje się na stronie internetowej produkcjaprogramy.pl w zakładce Pliki do pobrania